Mag je kantoorkosten in rekening brengen als je kantoor aan huis hebt? Paul van der Kwast legt uit?

Veel beginnende ondernemers denken dat zij standaard huisvestingskosten mogen aftrekken als zij thuis een eigen kantoortje hebben. Tot 2005 mocht je inderdaad als thuiswerker in veel gevallen een deel van de woonlasten aftrekken van je omzet.

Helaas zijn de regels met ingang van 2005 behoorlijk aangescherpt. Het grootste deel van de zelfstandigen die kantoor aan huis hebben, kunnen geen kantoorkosten opvoeren.

Zelfstandige werkruimte: bordje met bedrijfsnaam

Een belangrijk criterium is of je kantoor een, in jargon, ‘naar verkeersopvatting zelfstandige werkruimte’ is. Daarmee wordt bedoeld dat je werkruimte als zelfstandige eenheid aan een willekeurige derde kan worden verhuurd.

Criteria daarvoor zijn onder meer een eigen ingang en een wc en stromend water. Dus een zolderkamer met een eigen pantry komt daar waarschijnlijk niet voor in aanmerking, maar een verbouwde garage vaak wel.

Overigens zijn hier veel rechtszaken over gevoerd, want deze definities zijn niet keihard. Zo werd onlangs in hoger beroep een werkruimte met een eigen ingang niet als zelfstandige werkruimte bevestigd. Redenen om de kamer af te wijzen als 'zelfstandige werkruimte' waren het feit dat er geen apart bordje met de bedrijfsnaam bij de voordeur was; dat de ruimte weliswaar over een aparte wc en een kraantje beschikte, maar dat de toe- en afvoer via dezelfde leidingen lopen als die van het huis; en dat noch de internetverbinding, noch de centrale verwarming is gescheiden van die in de rest van het huis.

Aftrekbare kosten thuisondernemer

Toch kun je als ondernemer vanuit huis sommige kosten aftrekken. Zo kun je de stroomkosten van zakelijke apparatuur, zoals een laptop, opvoeren als aftrekpost. Daardoor maak je een schatting van het jaarlijkse stroomverbruik.

Ook kun je de btw die je betaalt over energie-, onderhouds- en inrichtingskosten voor je werkruimte vaak terugvragen. Als je werkruimte bijvoorbeeld 20 procent van de oppervlakte van je huis in beslag neemt, kun je 20 procent van de btw over het totale energieverbruik en onderhoud terugvragen. De btw over meubilair dat je voor je werkruimte gebruikt, kun je volledig terugvragen.

Het is soms even puzzelen, maar op deze manier kun je al gauw honderden euro's per jaar aan belasting besparen.

Disclaimer: Paul van der Kwast is onafhankelijk financieel planner en verdient geen geld aan de verkoop van financiële producten. Voor Z24 volgt hij de fiscale ontwikkelingen op de voet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl